دستنوشته های حج و عمره


زائر

درباره :
صفحه نخست
تماس با نویسنده
آرشیو وبلاگ
پروفایل
ایمیل مدیر وبلاگ


مطالب اخیر
ما حکم صلاته؟؟
نقلی از علما
دکتر تیجانی در نجف اشرف
پیروزی روحانی شیعه در مناظره‌ با وهابیت
آغاز مناظره
مناظره : ایمان ابوطالب (ع)
مناظرات آیت الله العظمی سید عبدالله طاهری شیرازی باعلمای اهل سنت در مکه و مدینه
داستان باران
شعر باران
وهابیون از نگاه پیامبر گرامی اسلام

نویسنده


دسته بندی موضوعی
بازار داغ دین فروشی(۱٦)
فلسفه مناسک حج(۱۳)
سوال کلامی امروز و پاسخ امام رضا علیه السلام(٦)
تشیع(٦)
وهابیت(٥)
تفاوت میهمانی خدا با میهمانی بنده خدا(٤)
روایت شبلی(۳)
اماکن مدینه(۳)
مناظرات(۳)
شبهه توسل(۳)
توسل آری یا نه؟(٢)
عبادت(٢)
اماکن مکه(٢)
مناظره(٢)
تناقض در بحث لعن در نگاه وهابیت(٢)
شرکت در نماز جماعت(٢)
سجده بر فرش(۱)
قصر و اتمام(۱)
احکام مبتلا به(۱)
ابوطالب(۱)
مسجد ذوقبلتین(۱)
دعای حین طواف(۱)
در مسجد شجره چه دعایی بخوانیم(۱)
در عمره چقدر فرصت داریم(۱)
یک شبهه پیرامون رجعت(۱)
معنای مشهور و غیر مشهور رجعت و نظر امامیه(۱)
چند ویژگی در مورد امیرالمومنین علی علیه السلام(۱)
امیر المومنین علی علیه السلام و شأن نزول چند آیه(۱)
انجام عمره قبل از اذان صبح(۱)
اماکن مکه / شهدای فخ(۱)
فرهنگ سازی(۱)
شبکه اجتماعی(۱)
تیجانی(۱)
عرفات(۱)
ربنا(۱)
شعب ابی طالب(۱)
ابن تیمیه(۱)
کعبه(۱)
مولد النبی(۱)
مساجد سبع(۱)
قفل در منزل حضرت زهرا(۱)
حجر الاسود(۱)
اماکن مسجد الحرام(۱)
حقوق همسفر(۱)
حبیب الله مشتاق(۱)
داستان باران(۱)
حدیث ضریر(۱)
توسل برای کودکان(۱)
آداب معان پروری(۱)
هفت آسمانی ها(۱)
توسل آری یا نه(۱)
روایت پیامبر در باره وهابیون(۱)
گفتم: گفت:(۱)
همراهی حضرت علی با خلفا(۱)
وحی تمام شده است(۱)
بی رغبتی حضرت علی نسبت به خلافت(۱)
عدم مطالبه حکومت از طرف علی علیه السلام(۱)
روایت من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه(۱)
چرا در غدیر؟!(۱)
چرا خلافت مکتوب نشد؟(۱)
همه میتوانند امام شوند(۱)
قرآن قابل فهم برای عموم نیست(۱)
جواز لعن فرستادن بر شخص(۱)
تفاوت گذاشتن میان سیّد و غیرسیّد(۱)
دین وسیله امرار معاش(۱)
توسل و شفاعت(۱)
وجوب خمس(۱)
ضرورت تقلید(۱)
صمت امامان(۱)
شعر باران(۱)

آرشیو
خرداد ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
آبان ٩۱
امرداد ٩۱
آبان ٩٠
مهر ٩٠
دی ۸٩
آبان ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
دی ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸

دوستان
تبرک آری یا نه ؟
توسل آری یا نه ؟
شفاعت آری یا نه ؟
فرصتی دوباره نگاهی دوباره
فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام







وبلاگ فارسی





فلسفه طواف و هفت شوط آن

فلسفه طواف

در روایات، برای طواف خانه خدا، علت‌هایی ذکر شده است که در این جا به دو مورد آن، اشاره می‌گردد:

الف) پاک شدن از گناهان

محمد بن مروان از امام ششم روایت کرده است که فرمود: با پدرم حضرت باقر العلوم  علیه السلام  در حجر اسماعیل بودیم و آن حضرت نماز می‌خواند. مردی آمد و خدمت ایشان نشست تا اینکه پدرم از نماز خواندن، فارغ شد. سلام کرد و عرض کرد: «سه مسئله دارم که احدی جز تو آن را نمی‌داند و یکی از آن سؤال‌ها این است که چه چیز و چه انگیزه‌ای در کار بوده است که مردم طواف خانه خدا را انجام دهند؟» پدرم فرمود:

خدای تعالی زمانی که به ملائکه امر نمود که آدم را سجده نمایند، آنان نپذیرفتند و گفتند: (قالُوا أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَیَسْفِکُ الدِّماءَ) (بقره:۲۸) و خداوند بر آنها غضب کرد. سپس ملائکه از خداوند طلب توبه و بازگشت نمودند و خدای تعالی برای آنکه آنان را مورد بخشش قرار دهد، امر فرمود تا به طواف «ضراح» که «بیت‌‌المعمور» است بپردازند. سپس ملائکه «هفت سال» طواف کرده، از آنچه گفته بودند طلب استغفار نمودند و خداوند نیز بازگشت آنان را پذیرفت و از آنها راضی گردید. سپس خدای تعالی، برای فرزندان آدم، کعبه را در برابر ضراح قرار داد تا محل بازگشت به سوی او و پاک شدن آنان از گناهان باشد و این اصل و فلسفه طواف است. آن مرد، این جواب را شنید، گفت: «صدّقت؛ درست فرمودی».(۱)

شیخ صدوق در ذیل این حدیث شریف روایت کرده است که خدای متعال، خانه کعبه را در برابر بیت المعمور بنا کرد و به آدم ( علیه السلام ) امر نمود تا بر گِرد آن طواف نماید و آدم دور خانه طواف نمود. خداوند توبه او را پذیرفت و طواف دور کعبه، سنتی شد که تا روز قیامت فرزندان آدم برای آمرزش و پاک شدن از گناهان انجام می‌دهند.(۲)

ب) همسان شدن با فرشتگان

محدّث بزرگ و فیلسوف والا مقام، فیض کاشانی در این باره می‌فرماید:

بدان‌که در عمل طواف به فرشتگان مقرب، شباهت می‌یابی که پیرامون عرش، حلقه زده، بر گرد آن طواف می‌‌کنند و گمان مکن که مقصود، طواف جسمانی به دور خانه است، بلکه مراد طواف به ذکر خداوندِ خانه است تا آن حد که هیچ چیزی را جز به یاد او آغاز نکنی و پایان ندهی، همچنان‌که طواف‌کننده طواف، از خانه شروع و به خانه ختم می‌کند.

و باید بدانی، همچنان‌که طواف شریف، طواف به حضرت ربوبیت است و بر همین اساس است که فرموده‌اند: بیت المعمور، مقابل کعبه است و طواف فرشتگان بر گرد آن، مانند طواف آدمیان به دور خانه کعبه است۱ و چون رتبه بیشتر مردم از طواف آن خانه، پایین‌تر است به آنها دستور داده شده به قدر امکان به فرشتگان تشبّه جویند و این خانه را زیارت کنند (و با فرشتگان همسان شوند) و وعده داده‌اند که هر کس به قومی تشبّه جوید از آنها به شمار خواهد آمد.(۲)

آیت الله جوادی آملی در این باره فرموده است:

خدای سبحان، برای اینکه انسان، فرشته‌خو شده، آثار فرشتگان در او ظاهر شود، همان‌طور که با دستور روزه گرفتن و پرهیز از لذایذ طبیعی از انسان‌ها می‌‌خواهد تا همانند فرشتگان، از خوردن و نوشیدن و دیگر کارهای حیوانی برحذر باشند، هم چنین با قرار دادن کعبه در زمین که محاذی بیت معمور و تمثّل عرش خداوند است به انسان‌ها امر کرد تا بر گرد آن طواف کرده، نام حق را زمزمه کنند و برای خود و دیگران از خدا آمرزش بخواهند و این گونه به ملائکه عرش الهی اقتدا کرده، شباهت پیدا کنند.(۳) زیرا فرشتگان به ویژه پس از آزمونی که برای آنان در صحنه خلقت آدم ( علیه السلام ) و سجده بر او پیش آمد، بر گرد آن، حق را تسبیح و برای مؤمنان طلب آمرزش می‌‌کنند.(۴

حضرت امام خمینی ( رحمه الله ) درباره فلسفه و راز طواف چنین می‌فرماید:

سزاوار است که به هنگام طواف، قلب زائر پر از تعظیم،محبت، خوف و رجا باشد و بداند که با عمل طواف، در نقش فرشتگان مقرب خداست که پیرامون عرش الهی در حال طوافند: (وَ تَرَی الْمَلائِکَةَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ…) (زمر:۷۵)؛ و فرشتگان را می‌بینی که پیرامون عرش الهی مشغول طواف و به تسبیح و ستایش خدا مشغولند… .

بنابراین، راز طواف و روح و حقیقت آن عبارت است از طواف دل به حضرت ربوبی، و خانه کعبه، مثال ظاهری در عالم شهود برای حضرت ربوبی است که با چشم ظاهری قابل مشاهده نیست … و ما در این طواف خود را به قدر امکان با

فرشتگان مقرب شبیه می‌سازیم که «مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنهُم»؛ «هر کس شبیه به قومی شود از آن قوم می‌گردد».(۱)

فلسفه هفت شوط طواف

یکی از نکاتی که باید به آن بیندیشیم فلسفه و راز و رمز عدد هفت، در بسیاری از اعمال و مناسک حج است. زیرا طواف دور خانه خدا هفت دور است و میان صفا و مروه، باید هفت دور سعی کرد و به هر جمره‌ای باید هفت سنگ زده شود. اگر کسی گرفتار اخلال در حج شود، باید پس از بازگشت به وطن هفت روز، روزه بگیرد۲، و ارکان حج نیز هفت چیز معرفی شده است. هم‌چنین محرمات احرام، به طور کلی هفت چیز شمرده شده است.(۳) از این رو، این پرسش مطرح است که فلسفه و راز عدد هفت (هفت شوط) در طواف چیست؟

بر اساس روایات، تعیین هفت شوط در طواف، همراه با حکمتی است که خداوند متعال در آن قرار داده است. چنان‌که ابوحمزه ثمالی روایت کرده: «از امام زین‌العابدین  علیه السلام  پرسیدم علت اینکه طواف، هفت دور تعیین شده است چیست؟» امام  علیه السلام  فرمود:

لاَنَّ اللهَ تَبارَکَ وَتَعالی قالَ: لِلملائکة: (إِنِّی جاعِلٌ فِی الأَْرْضِ خَلِیفَةً) فَرُدُّوا عَلَی اللهِ تَبارَکَ وَتَعالی وَقالُوا: (أَ تَجْعَلُ فِیها مَنْ یُفْسِدُ فِیها وَیَسْفِکُ الدِّماءَ) قال اللهُ: (إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ).

خداوند به فرشتگان فرمود: من در روی زمین، جانشین و حاکمی قرار خواهم داد. آنان گفتند: آیا کسی را در زمین قرار می‌دهی که فساد و خون‌ریزی می‌کند؟ پروردگار متعال فرمود: من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید.

آن‌گاه خداوند که هیچ‌گاه فرشتگان را از نور خود محروم نمی‌کرد، هفت هزار سال از نور خویش محروم کرد و فرشتگان هفت هزار سال به عرش خداوند پناه بردند و خداوند آنان را مورد رحمت قرار داد و توبه آنان را پذیرفت و برای آنان در آسمانچهارم «بیت المعمور» را برای عبادت و پاداش تعیین کرد و «بیت‌الحرام» را زیر «بیت‌المعمور» قرار داد تا محل امن و عبادت و پاداش فرزندان آدم باشد.فَصارَ الطَّوافُ سَبعَةَ اَشواطٍ واجباً عَلَی العِبادِ لِکُلِّ اَلفِ سَنَةٍ شَوطاً واحِداً.(۱)

آن‌گاه هفت دور، طواف برای بندگان واجب شد و برای هر هزار سال یک دور، طواف تعیین گردید.

البته شاید اسرار دیگری هم در این اعداد (شوط‌های هفت‌گانه) وجود داشته باشد که ما نمی‌دانیم.(۲)

به نقل از سایت: کاروان 19008 آقای حسن حمامی

...